כל מה שצריך לדעת על מטבח עץ

אם אתם מתלבטים איזה סוג של חומרים כדאי לכם להתאים למטבח החדש שלכם, הרי שזו שאלה שכל מי שמשפצים או בונים מטבח חדש מתמודדים איתה. לכאורה זו נראית שאלה טרוויאלית מאחר והחומר הנפוץ ביותר המשמש למטבח הוא עץ, כמובן. מדוע? מה הופך את העץ לחומר נהדר כל כך? גם במטבחים יוקרתיים וגם כשמדובר במטבח פחות יוקרתי. יצאנו לפתור את התעלומה הזאת, והנה בשביל כל המתלבטים למיניהם מובא כאן פירוט של היתרונות העיקריים לעיצוב וייצור של מטבח עץ, שאולי יעזרו לכם לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבור המטבח שלכם.

יתרונותיו של מטבח עץ

בואו נדבר בראש ובראשונה על המראה. לא ניתן להכחיש כי מטבח עץ הוא בעל מראה מסויים- קלאסי, יפה ונצחי. בסופו של דבר, אי אפשר להכחיש שהמראה של עץ אמיתי הוא ראוי לציון ומוסיף ערך רב לכל בית. נכון שאפשר לשקול אולי חומרים אחרים, אבל אז זה פשוט נראה חיקוי זול.

יתרון נוסף הוא היכולת להתאים אותו אישית. כידוע עץ הוא גמיש וניתן להשתמש בו בדרכים רבות ושונות מבחינת הצורה, העיצוב והצבע. ותתפלאו אבל באופן מפתיע מטבח עץ אינם מאוד עתירי עבודה, כלומר תוכלו למצוא מחירים נוחים יותר כאשר צריך להתקין אותם, ואפילו כאשר מדובר בהתאמות אישיות מסוימות. לעומת זאת ארונות מתכת למשל הם מאוד עתירי עבודה להתקנה, ויכולים לעלות הרבה יותר כסף בדיוק מסיבה זו.

היתרון האחרון והמשמעותי הוא כמובן העמידות של מטבח עץ. אז נכון, לא כל סוגי העץ נוצרו באופן שווה; וישנם כמה סוגי עצים שמציעים עמידות רבה יותר מאחרים. לכן, כדאי לציין כאן כי עצים יוקרתיים הם עמידים במיוחד וידועים כמחזיקים מעמד שנים רבות.

מטבח עץ

מטבח עץ – מגוון רחב

ישנם סוגים רבים של מטבח עץ, ואלו משתנים בעלותם, מראהם ועמידותם. אבל לא ניתן להתכחש לכך שמגוון העצים גובר על כל חומר ארונות אחר, במיוחד משום שאפשר לצבוע עץ בכל צבע שתרצו. אפשר לבחור בעץ מסוג מייפל. העץ הזה הוא בעל בסיס צבעים עקבי מאוד, ופופולרי במיוחד אם אתם מתכננים לצבוע את הארונות בצבע אחיד. עץ לעומתו מגיע בצבע בינוני עד בהיר והוא הרבה יותר מוגדר מעץ מייפל. עץ צפוי זה מכיל קשרים טבעיים ופסים אחרים ונראה טוב.

דובדבן ידוע כצבע אשר מתבהר עם הזמן, במיוחד כאשר מדובר בחשיפה לאור, לפעמים בתוך כמה חודשים מההתקנה. שימו לב אם כן שהצבע המקורי עשוי להשתנות. דובדבן מתאים מאוד לעיצוב מטבחים כפריים, ונוטה להיות אחד העצים העמידים יותר המסוגלים לעמוד בחלק ניכר מהמכות. לעומת זאת, אורן ידוע כרך אשר גורם לשקעים קלים יותר מסוגים אחרים של עץ קשה, אם כי עדיין משתמשים בו בדרך כלל בארונות. הקשרים שנמצאים בעץ אורן עובדים היטב לסגנון מטבח עץ כפרי או מסורתי בהתאם לסגנון העיצוב המתאים לכם.

אופציות אחרות מלבד מטבח עץ

אם נבחן מהן האפשרויות האחרות העובדות מולכם מלבד עץ כאשר מדובר בתחום של עיצוב מטבחים, הרי שבמקרה הזה ארונות שאינם עשויים עץ עשויים בדרך כלל מחומר שנקרא תרמופויל או לרבד, שהם למעשה סוג של עיבוד סיבי הכולל חומרים שונים כולל פלסטיק. כאשר שניהם מגיעים במגוון צבעים, טקסטורות ומראה. רבים מהם עשויים לחקות את מראה העץ. אך מה שהם לא יכולים לשכפל הוא את העמידות. לכן חומרי ארונות סינטטיים הם בדרך כלל האפשרות הטובה ביותר אם אתם עובדים עם מסגרת זמן או תקציב מאוד קטנים, לכן אם יש לכם עוד קצת תקציב כדאי לשקול ולבחור במטבח שעשוי מעץ.

דברים שכדאי לזכור בבחירת מטבח עץ

הדבר הראשון שצריך לזכור בתהליך בחירת מטבח עץ, הוא שאתם צריכים לאהוב את צבע העץ שאתם בוחרים. יתרה מכך, ישנם כתמים וצבעים שיכולים לסייע לכם לשנות את צבע העץ ולהתאים אותו לקונספט שלכם. כמו-כן אתם יכולים לשחק בין הגוונים השונים כדי לתת עניין וצורה ייחודיים למטבח שלכם ולעיצוב שלו.

נקודה נוספת, חשובה לא פחות היא שככל שעץ הוא נדיר יותר, כך הוא יעלה יותר כסף לרכישה. לכן מאוד חשוב לדעת מהן האפשרויות שלכם לפני שתקבלו החלטות סופיות, ותבחרו את סוג העץ עבור המטבח כמו שחלמתם עליו.

האם יש חסרונות בבחירת מטבח עץ?

ובכן, יש חסרונות לכל דבר בחיים, ולכן להגיד שאין חסרונות בבחירת מטבח עץ זה יהיה שקר. החסרונות העיקריים הם האפשרות לפגיעה ממים וכן פגיעה מטרמיטים או תיקנים. אלו יכולים ללעוס את דרכם בעץ בצורה קלה יותר מרוב החומרים האחרים. אולם ישנם עצים מסוימים הרגישים יותר לנזקי חרקים ומים, לכן זה תמיד עוזר לבחור עצים עמידים יותר בפני איומים אלה, כמו ארונות ארז או עץ טיק.

בנוסף, אתם יכולים גם להפחית את הסיכונים שלכם בנושאים אלה על ידי זהירות יתר בכל הקשור לנזילות, לדאוג לשמירה על ארונות נקיים ודאוג לסביבה ללא לחות, כמו גם לבדוק באופן קבוע אם יש סימנים של טרמיטים בביתך. דאגה לשמירת אוכל במיכלים מאובטחים מחד, וזריקת כל מזון ברגע שהוא מתקלקל ימנעו מהחרקים לעשות בית מהמטבח שלכם, כי אם אין להם מה לאכול, אין להם סיבה להישאר.

ניתן לומר כי בסך הכל, מטבח עץ נותר הבחירה המובילה בתחום מאחר ומדובר במטבחים שהם באיכות גבוהה ואשר נראים נהדר שנה אחר שנה. זו הסיבה שמטבחים אלו הם לרוב האופציה היקרה יותר, כמובן שתלוי באיכות הבחירה שלכם, ובמי שאליו תפנו כדי לעצב ולרכוש את המטבח הבא שלכם.

לקחת את הכפר אל התעשייה

אחד העיצובים היותר בולטים בתהליך בחירת מטבח עץ הוא שילוב בין הכפרי לתעשייתי. כן מסתבר שכשעיצוב כפרי נפגש עם תעשייה, קורה קסם. את האלמנטים הכפריים תוכלו לקבל מממטבח העץ בעיצוב כפרי בשילוב של אביזרים נוספים כמו שרפרפי מתכת, נירוסטה או משטחים שחורים. אלו, יבטאו מאוד את העיצוב התעשייתי ומוסיפים מעט שוני וחדות לעיצוב.

זאת ועוד, לעיתים שימוש בעץ רב במהלך העיצוב של מטבח כפרי כמו אי עם לוחות עץ, שימוש בקורות חשופות וארונות, ובכלל העובדה שיש הרבה מאוד עץ מסביב גם יכול להפוך לאמירה מסויימת בעיצוב שלכם. שימוש בצבעים בהירים, בעיקר צבע לבן או שמנת יחד עם פירזול כהה, כמו לדוגמה ידיות שחורות יכול בהחלט לתת נגיעה מודרנית למטבח שלכם ולעיצוב שלו.

מטבח עץ

מטבח עץ אלון

אין ספק שבחירת מטבח עץ עם מדפים מובנים, וארונות לאיחסון יינות ותבלינים, נותנת תחושה של מטבח הזמין לעבודה ולבישול, ומשדרים חמימות וביתיות. באופן כללי, השימוש במדפים פתוחים, במקום ארונות עליונים, מעניקים למטבח תחושה אוורירית. כדי לתת יותר תחושה מודרנית אפשר להשתמש במדפים ומשטחים העשויים ממתכת מגולוונת בעוד שהארונות עשויים מעץ.

גם שילוב של אבנים, אריחים ושיש ייתן מצד אחד את התחושה הכפרית, אבל אם תוסיפו לו ארונות של מטבח עץ אלון עם גימור מעט מודרני הרי שתצליחו לשלב בין שני הסגנונות. אין ספק כי עץ, אבן ומתכת עשירים באופיים כשלעצמם, ללא כל צורך בתוספת של קישוט מסורתי. אלו הם אותם פריטים המסייעים ליצור את החום, האופי והנגישות של המטבח הכפרי המודרני. שניהם מוערכים על ידי העין ועל ידי המגע.

בכלל ככל שתדאגו להכניס את החוץ אל המטבח שלכם, כך העיצוב שלכם יהיה נעים יותר. הדבר נכון במיוחד אם יש לכם חלון גדול במטבח או דלת שיוצאת לחצר. אל תסתירו את החוץ אלא אמצו את סביבתו של הבית.

מטבח עץ

שימוש בצבעים וחשיבה מחוץ לקופסה בתוך מטבח עץ

אפשר בהחלט לדבוק בשימוש בעץ ובצבעיו הטבעיים, אבל כדי להכנסי מעט שמחה ואוירה בהירה יותר לתוך מטבח עץ שלכם חישבו על שימוש בקרמיקה צבעונית. לחילופין, גם הוספת אלמנטים צבעוניים כמו סירים צבעוניים, עציצים ואפילו שטיח לרצפה יכולים להשפיע על התחושה ולתת הרגשה של שוני מהכיוון הקלאסי הרגיל כמו מטבח וינטג'.

אפשרות אחרת היא כמובן להבהיר את הקירות שלכם ולהשתמש בצבעים כהים. בעוד שהצבע השחור יכול להיות עגמומי מדי, כחול כהה או ירוק כהה בהחלט יכולים לייצר את התחושה של המודרני עם הקלאסי ולהשתלב כראוי. אם תוסיפו מדפים פתוחים תאפשרו לקירות הבהירים שלכם להשתלב ולהפוך למרכז הבמה, וכך תקבלו שילוב בין הכהה לבהיר. אם בכל זאת חשבתם על צבעים בהירים לכו על אפור אשר ממשיך לשלוט בפלטת הצבעים העכשווית לחללי הפנים. בעוד שאפור יכול לעתים קרובות להיחשב קר, למעשה הוא יכול להיות די חם במידה ובוחרים את הגוון הנכון שלו. קחו לדוגמה עץ אלון שטוף בצבע אפור, למשל, זהו צבע שיכול להיות חם ועכשווי בבת אחת.

שימוש באביזרים

כאשר בוחרים מטבח עץ, כדאי בהחלט לשקול גם שימוש בטפטים, בצבע ובבדים לווילונות ותריסים. כרגע גוונים מושתקים וכהים יותר הם באופנה, ולכן במקום לנסות לגרום לחדר להיראות קל יותר על ידי הוספת צבעים ניטרליים, כדאי לשקול שימוש בגוונים כהים ותאורה סביבתית כדי לגרום לחלל להרגיש אינטימי ונעים. כמו-כן כדאי לזכור שיש לדאוג לשילוב המטבחים עם שאר חלקי הבית. זה מושג על ידי לקיחת השראה מצבעים, נושאים וחומרי קישוט, כגון טפטים, צבע ואביזרי תאורה הקיימים בשאר חלקי הבית.

תאורה טובה ככלל היא חיונית במטבחים. עדיף לבחור אם כן בתאורה משימתית. כמו למשל תאורת ספוטים ברורה יותר המיועדת לבישול והכנת אוכל. תאורת תלויה לשעות היום, אשר הניתנת להפיכה באמצעות דימר לתאורה רגועה יותר בשעות הערב.

מטבח עץ

מטבח עץ – לכל החיים

לסיכום, מטבח עץ מתאים באופן מפתיע למרחבים עירוניים ותפסו פופולריות בשנים האחרוונת. כבר היום ניתן לראות שלקוחות רבים מעוניינים במטבחים אלו, כאלו שניתן לעדכן לאורך זמן עם צבע טרי או עבודות ברזל חדשות ואשר יחזיקו מעמד לכל החיים. לכן מאוד מומלץ להשתמש בעיצוב פשוט, אך מיוחד ואלגנטי. משטח עבודה כזה מחומרים טבעיים יהיה ייחודי למטבח שלכם, ויביא לכם כל כך הרבה שמחה בזמן שתבשלו

תוכלו תמיד להתייחס לריצוף כעומד בפני עצמו, אולם לרוב מומלץ להתייחס אליו כמו אל שאר הבית. אם בכל זאת החלטתם ללכת על הסגנון הכפרי, ובמיוחד על מטבח עץ כפרי מודרני אז נסו לשמור עליו טבעי, או באמצעות אריחים, לוחות רצפה או עץ. השתמשו כמובן באלמנטים אחרים בחדר, והתייחסו לכל המכלול, דהיינו הריצוף ומשטחי העבודה שלכם כדי להביא להרמוניה מושלמת ביניהם.

מאמרים נוספים
צור קשר
דילוג לתוכן